Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Հա՞րկ, թե՞ համակարգ

Հա՞րկ, թե՞ համակարգ
15.11.2016 | 00:35

Հինգշաբթի կառավարության նիստում ներկայացվեց «Զոհված և հաշմանդամություն ստացած զինծառայողների ընտանիքներին սոցիալական աջակցություն տրամադրելու մասին» օրինագիծը և հավանություն ստանալով՝ ուրբաթ օրը քննարկվեց ԱԺ հանձնաժողովում. մտավ օրակարգ: «Իմ խնդիրն է, որ յուրաքանչյուր քաղաքացի իր աշխատավարձը ստանալիս մտածի առաջնագծի տղաների մասին»,- ԱԺ-ում ասաց պաշտպանության նախարար Վիգեն Սարգսյանը:

Նախ՝ առաջնագծի տղաների մասին մտածում ենք ոչ միայն աշխատավարձ ստանալիս: Ոչ միայն աշխատողներս: Ամեն առավոտ ենք մտածում. կամ Աստծուն փառք ենք տալիս, որ գիշերը հանգիստ է անցել, կամ սգում ենք զինվորի կորուստը: Ոչ միայն նրանք, որ բանակում զինվոր ունեն, բոլորս: Դա չի քննարկվում, ինչպես չի քննարկվում, որ այս օրինագծի շուրջ խոսակցությունները չեն վերաբերում բանակին ու զինվորին: Վերաբերում են մեզ: ՈՒ՝ ի՞նչ:
1. Ոչ ոք չի կարող վիճարկել, որ հարցը հրատապ է ու պետք է լուծում ստանա:
2. Ոչ ոք չի կարող համոզել աշխատողին, ում աշխատավարձից ամեն ամիս առաջարկվում է 1000 դրամ հարկ պահել, որ գումարը հասնելու է հասցեատիրոջը:
3. Ոչ ոք չի կարող պնդել, որ օրինագիծն արդար է խիստ բևեռացված հասարակության մեջ, որտեղ աշխատավարձերը ևս խիստ բևեռացված են. համեմատեք նվազագույն և ԿԲ-ի աշխատավարձերը, և ուրեմն՝ պետք է ոչ թե առաջնորդվել հավասարության սկզբունքով, այլ սանդղակ սահմանել՝ ամեն 50000-ից 1000 դրամ կամ այլ գումար, բայց սոցիալական արդարությունը պահանջում է սոցիալական գնահատական:
4. Ոչ ոք չհարցրեց՝ դա սոցիալական աջակցությո՞ւն է, թե՞ ապահովագրում, ինչո՞ւ է ԿԲ-ն զբաղվելու, որ իր կանոնադրական գործառույթը չէ, նոր աշխատատեղե՞ր են ստեղծվելու ԿԲ-ում ու ի՞նչ աշխատավարձով:
5. Ոչ ոք չասաց՝ հայրենասիրության գինը ի՞նչ սկզբունքով է սահմանվել՝ վեց միլիարդ դոլա՞ր էր պակասում:
6. Ոչ ոք Վիգեն Սարգսյանին չասաց, որ սխալ է, երբ հայտարարում է. «Եթե մենք շարունակենք խոսել, թե ովքեր կոռումպացված են, պետք է ավելի շատ ներդրում ունենան այդ ամեն ինչին, մենք շարունակելու ենք պայքարել ոչ թե կոռուպցիայի դեմ, այլ շարունակելու ենք կոռուպցիան կոչել սոցիալական արդարության»: Սխալ է, երբ հայտարարում է. «Ես կարծում եմ, որ հասարակությունը պետք է կոռուպցիան վերացնելուն զուգահեռ նվազեցնի ու կասեցնի իր կախվածությունն այն մարդկանց փողերից, ում փողերի հանդեպ ինքը չունի վստահություն»: Կոռուպցիան վերացնելը հասարակության խնդիրն է, բայց կոռուպցիային կյանք տվող մթնոլորտը վերացնելը իշխանության խնդիրն է: Քանի դեռ իշխանությունը խնդիրը չի լուծել, հասարակությունն իրավունք ունի պահանջներ ներկայացնել նրանց փողերին, որ իր փողերն են, բայց ուրիշի գրպանում:
7. Ոչ ոք Վիգեն Սարգսյանին չասաց, որ եթե հայտարարում է. «Ես համարում եմ, որ սա կարևոր քայլ է մեր համախմբման ուղղությամբ: Հնարավոր է, դուք ասեք, թե սա չափից ավելի ռոմանտիկ, չափից ավելի պաթետիկ է, բայց ես համարում եմ, որ պաշտպանության և անվտանգության գործում գաղափարախոսությունն ունի կարևորագույն դեր, և համարում եմ, որ սա մեր գաղափարախոսության մի մասն է», պիտի ոչ թե պաշտպանական դիրքերից մեղադրի հասարակությանը, որ իրեն ռոմանտիկ կամ պաթետիկ են համարում, այլ պարտավոր է բացատրել համախմբման ու փողահավաքի տարբերությունը, այլապես պաշտպանության ու անվտանգության գաղափարախոսությունը հանգում է 1000 դրամի պատմության, որ այդպես չէ ու չի կարող լինել իրականում: Կամ Վիգեն Սարգսյանը սխալ տոն է վերցրել, կամ ոչ ոք նրան չհասկացավ:

Հիմք ընդունելով ազգ-բանակ հասկացությունը, որ Վիգեն Սարգսյանը առաջադրել էր մինչ օրինագիծը՝ մենք իրավունք ունենք նրան հարցնել՝ ե՞րբ են արմատական բարեփոխումներ կատարվելու բանակում, ե՞րբ է հայկական բանակը դառնալու պրոֆեսիոնալ: Միայն չասեք, թե պրոֆեսիոնալ բանակ ունենալուն չի ձգի տնտեսությունը, դա սոփեստություն է, ոչ հիմնավորում: Իրականում բանակը կարող է դառնալ տնտեսությունը ոտքի հանողը, բայց պետք են փոխկապակցված, հստակ, անկախ պետությանը բնորոշ քաղաքական որոշումներ: Երբ բանակը ստեղծվում էր, տնտեսությունը հազիվ թե ի վիճակի էր բանակ պահել, բայց բանակը ստեղծվեց, դարձավ ու մնաց միակ կայացած արժեքը քառորդ դարում: Ազգ-բանակի իսկական պատկերացումը Վազգեն Սարգսյանն է տվել, հետո է «հարմարեցվել» ժամանակին ու տեղանքին՝ աղավաղվելով ու բուն նշանակությունը կորցնելով:


Հայաստանն աշխարհում միակ պետությունը չէ, որ բանակ ունի: Համաշխարհային փորձ կա՝ ինչպես լուծել զինծառայողների խնդիրները, ինչո՞ւ ենք խրվում անհատական լուծումների ծանծաղուտը, երբ միջազգային փորձը հարցը փակել է: Զինծառայողների ապահովագրմամբ: Ցանկացած պետության սոցիալական քաղաքականության անտրոհելի մասը զինծառայողների, բանակի ու նավատորմի վետերանների, նրանց ընտանիքի անդամների սոցիալական պաշտպանությունն է: Քաղաքակիրթ աշխարհում: Ե՞րբ ենք ընդունելու, որ պարտավոր ենք քաղաքակիրթ լինել: Հայրենիքի պաշտպանությունը կապված է կյանքի ու առողջության համար ռիսկի հետ բոլոր երկրներում ու այդ պատճառով է ընդունվել ապահովագրման համակարգը: ՆԱՏՕ-ի անդամ երկրներում զինծառայողների սոցիալ-իրավական կարգավիճակի և երաշխիքների ապահովումը դիտարկվում է պարտադիր պայման զինված ուժերում ծառայելու գրավչությունն ու հեղինակությունը պահելու, անձնակազմի պրոֆեսիոնալիզմը բարձրացնելու համար: ԱՄՆ-ում զինծառայողների ապահովագրման ծրագրերն ընդունում է Կոնգրեսը: 1919-ից մինչև այսօր ընդունվել է 8 ծրագիր՝ 1919-1951-ին, 1940-1951-ին, 1951-1956-ին, 1965-1966-ին, 1951-ից, 1965-ից, 1971-ից, 1974-ից մինչև այսօր: Պատմության և զինծառայողների ապահովագրման պատճառների մեջ չխրվելով՝ հիշեցնեմ, որ զինծառայողների ապահովագրումը հրատապ դարձրեց Առաջին համաշխարհային պատերազմը:

ՈՒթ ծրագրերից յուրաքանչյուրն ունի առանձնահատկություններ, գործում են ոչ միայն պետական, այլև մասնավոր ապահովագրական ընկերություններ: Հիմա ԱՄՆ-ում ապահովագրական ծրագրերում ընդգրկված են 5 միլիոն զինծառայողներ և վետերաններ: 2003-ի հուլիսի 1-ից հիմնական Servicemembers՚ Group Life Insurance (SGLI) ծրագիրը թույլ տվեց կրճատել ամենամսյա վճարը՝ 1000 դոլարից 8- 6,5 ցենտ: ՌԴ զինծառայողները սոցիալական պաշտպանություն են ստանում առողջությանը հասցված վնասի դեպքում՝ անկախ վնասի և ռազմական ծառայության գործոնից, ԱՄՆ զինծառայողները SGLI ծրագրով ապահովագրական վճարը ստանում են պատերազմի հարուցած պատճառով (war cause): ՌԴ ու ԱՄՆ ապահովագրական համակարգերը նման են պետության մասնակցության գործոնով: Ռուս զինծառայողներին ՌԴ ՊՆ-ն կատարում է ամենամյա վճարումներ, ԱՄՆ-ում վճարումը կատարվում է պարտականությունները կատարելիս զինծառայողի զոհվելու դեպքում: Ընտանիքը ստանում է ապահովագրման ամբողջ գումարը՝ անկախ վճարների քանակից, պակասող գումարը վճարում է կառավարությունը: Զինծառայության հետ չկապվող բուժհետազոտությունների համար ապահովագրությունից վճարում չի նախատեսվում: ԱՄՆ-ում գործում են 99 մասնավոր ապահովագրական ընկերություններ ու կազմակերպություններ: Ապահովագրության կառավարական ծրագրերի կազմակերպմամբ ու իրականացմամբ զբաղվում են վետերանների տարածաշրջանային գրասենյակը և Ֆիլադելֆիայի ապահովագրական կենտրոնը: Նրանք են պատասխանատու ապահովագրական վճարների հավաքման, պոլիսների աշխատանքի (հասցեի փոփոխություն, վճարներ), մահվան կամ անաշխատունակության դեպքերում ապահովագրական վճարումների, ակտուար հաշվարկների, ծրագրի վերլուծության համար: Ապահովագրական ծառայություններից բացի ԱՄՆ-ում զինծառայողների ու նրանց ընտանիքների համար կան առողջապահական, կրթական, մշակութային ծրագրեր:

Մեծ Բրիտանիայի զինված ուժերում, դժբախտ դեպքերից կամավոր ապահովագրումից բացի, նախատեսված են պարտադիր ապահովագրական վճարներ Հյուսիսային Իռլանդիայում ահաբեկչական գործողությունների ժամանակ վիրավորվածների համար: Պետական ապահովագրության համակարգ է գործում Շվեդիայում ու Իտալիայում: Շվեդիայում «ռիսկային վճարը» 796,4 հազար շվեդական կրոն է (100 000 դոլարից ավելի), գումարը վճարում է Պետական ապահովագրական խորհուրդը զինծառայողի 100 դոլար հաշմանդամության կամ մահվան դեպքում: Իտալացի զինծառայողներին, որ խաղաղապահ ուժերի կազմում մասնակցել են Պարսից ծոցի գոտում մարտական գործողությունների, խորհրդարանը սահմանել է մահվան դեպքում հատուկ վճարներ 200-750 միլիոն լիր (120-450 000 դոլար): Գերմանիայում զորակոչված զինծառայողները պարտադիր ապահովագրվում են հիվանդության, աշխատունակության կորստի և գործազրկության դեպքերից: Նրանց ապահովագրական վճարները ամբողջությամբ կատարում է պետությունը, որ թույլ է տալիս զինվորին վստահ նայել վաղվա օրվան: Ֆրանսիայում զինծառայողների համար գործում է սոցիալական երաշխիքների համակարգ, կան ապահովության պարտադիր դրամարկղեր, որոնց նպատակը ապահովագրվածներին նպաստով ապահովելն է հիվանդության դեպքում, իսկ կանանց՝ մայրության համար: Ես կարող եմ տասնյակ օրինակներ բերել, բայց խնդիրը թիվը չէ, այլ սկզբունքը. պետությունը մտածում է իր զինվորի մասին ամբողջ հասարակության հետ ու ստեղծում է պրոֆեսիոնալ բանակ, ու ապահովագրում է իր զինվորին պետականորեն: Չեմ համեմատում, դուք գնահատեք՝ հավատո՞ւմ եք, երբ պաշտպանության նախարար Վիգեն Սարգսյանն ասում է. «Հարկավոր է որակապես նոր մակարդակի քաղաքականություն՝ հատկապես նրանց նկատմամբ, ովքեր առաջնագծում լուծում են լինել-չլինելու, անվտանգության հարցերը» և առաջարկում 1000 դրամ հավաքել ամեն աշխատողից: Հին մտածողությամբ նոր մակարդակը հանգում է դրամահավաքի, իսկ եթե առաջարկվում է ապահովագրական համակարգ, չպետք է կոչվի «Զոհված և հաշմանդամություն ստացած զինծառայողների ընտանիքներին սոցիալական աջակցություն տրամադրելու» օրինագիծ, և պետությունը չպետք է առանց քննարկելու, առանց բացատրելու՝ իր գործը քաղաքացու վրա դնի, չպետք է ԿԲ-ին հանձնարարի, պետք է նոր կառույց ստեղծի ու այդ կառույցին հանձնարարի իր բանակի զինվորի ապահովագրումը:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ. Գ. «Ազգ-բանակը այն վստահությունն է, որ հասարակությունն ունի դեպի իր Զինված ուժերը և դեպի իր սպայական անձնակազմը»՝ ազգ-բանակ հայեցակարգը բացատրում է Վիգեն Սարգսյանը: Հասարակությունը իր բանակին վստահում է, չի վստահում պետությանը՝ սա է խնդիրը: Քանի դեռ գյուղապետը վարչապետի առաջ խնդիր է դնում, իսկ նա անեկդոտ է պատմում («Մեկը փիղ ա ծախում 1 միլիոնով, առնողն ասում ա՝ ինչի՞ ես էդքան ասում, պատասխանում ա, թե անգլերեն, ռուսերեն, ֆրանսերեն գիտի, տունը մաքրում ա, պիլիսոս ա անում, ժարիտ ա անում, էս ա անում, էն ա անում։ Առնում, պրծնում ա, մի որոշ ժամանակ հետո էս առնողը հանդիպում ա վաճառողին, ասում ա՝ անգլերեն, ֆրանսերեն, ռուսերեն չգիտի, պիլիսոս չի անում, ժարիտ չի անում, կարա՞ս գնորդ ճարես, ծախեմ պրծնեմ: Վաճառողն ասում ա՝ լսի, եղբայր, դու այս տրամադրությամբ քո փիղը չես ծախի»), չի հավատալու: Տրամադրությունը երկնքից իջած մանանա չէ, կյանքից ու շրջապատից է գալիս, միլիոն տոկոս լավատեսին էլ իր տեղը արագ ցույց է տալիս: Ազգ-բանակ հայեցակարգը իրականում այլ բովանդակություն ունի, խնդիրը Իսրայելի փորձը չէ, խնդիրը նպատակն է և իրագործման մեխանիզմը: Ինչպես են ազգ-բանակ դառնում, քառամյա ու քառօրյա պատերազմներում ժողովուրդը ցույց տվեց, կարծես, իշխանությունը չի հասկացել ու շարունակում է մտածել, որ բանակն էլ, ազգն էլ, պետությունն էլ իր համար են ու իրեն են ծառայում, մինչդեռ միանգամայն հակառակը պիտի լինի:

Դիտվել է՝ 2363

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ